معرفی رشته کارشناسی مهندسی پزشکی

**مهندسی پزشکی**

این رشته با وجود قدمت کم، پیشرفت های چشمگیری در زمینه های علم و صنعت و حتی تجارت داشته است . نام این رشته با مهارت تمام انتخاب شده است چرا که ترکیبی صحیح از دو رشته ی ریاضی و تجربی است و به دنبال ایجاد رابطه ای منطقی بین علوم مهندسی و دانش پزشکی است . براساس این علم ساختار بدن انسان به مثابه یک نظام بسیار هماهنگ مهندسی و بیماری به عنوان عامل بی نظمی در این ساختار مطرح گردید.

بطور خلاصه مهندسی پزشکی عبارت‌ است از به‌ کار بردن اطلاعات به دست آمده در نتیجه‌ی پیوند متقابل علوم مهندسی و علوم بیولوژیکی، آنچنان که مواد و ابزار هر دو فضای علمی هر چه بهتر و بیشتر در جهت منفعت بشر به کار گرفته شود. هدف این رشته تربیت متخصصانی است که از عهده طراحی و نگهداری دستگاه‌های پزشکی، مشاوره در زمینه تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی و مسائلی همچون کنترل کیفی و کالیبراسیون تجهیزات پزشکی بر آیند و بتوانند میان دو دنیای مهندسی و پزشکی، زبانی مشترک ایجاد کنند. مهندسی پزشکی به علت ماهیت بین رشته‌ای خود، گاه در دانشکده‌های پزشکی، گاه در دانشکده‌های مهندسی و گاه با همکاری هر دو تاسیس می‌شود. گرایش‌های کارشناسی مهندسی پزشکی در ایران بیوالکتریک، بیومکانیک و بیومتریال می‌باشد.

فارغ التحصیلان این دوره می‌توانند وظایف زیر را بر عهده بگیرند:

  • نصب و راه‌اندازی دستگاه‌ها و وسایل پزشکی و تجهیز فنی بیمارستان
  •  تعمیر و نگهداری تجهیزات بیمارستانی
  •  مشاور فنی در سفارش و خرید دستگاه‌های پزشکی
  • کمک به کادر فنی پزشکی در بکارگیری بهینه از دستگاه‌های پزشکی
  • کمک به طراحی برخی از دستگاه‌های پزشکی

 دانشگاه آفاق از مهر ماه سال 1396 فعالیت آموزشی خود را در اخذ دانشجوی مقطع کارشناسی در رشته مهندسی پزشکی با گرایش بیوالکتریک آغاز کرده است.

واحدهای آموزشی دوره آموزشی کارشناسی مهندسی پزشکی در مجموع 140 واحد درسی به شرح زیر می‌باشد:

نوع درس تعداد واحد
عمومی 22
پایه 26
اصلی 49
تخصصی 25
اختیاری 18