معرفی رشته کارشناسی ارشد جنگلداری

معرفی رشته کارشناسی ارشد جنگلداری

جنگل و جنگل داری مانند بسیاری از رشته هایی که به طور مستقیم با طبیعت درگیر هستند در کشورهای در حال توسعه مهجور و مظلوع واقع شده است .

هنوز در کشوری مانندایران زمان بسیاری نیاز است تا مردم با طبیعت ، حیوانات و گیاهان سرآشتی بگذارند. فرهنگ سازی در این زمینه بسیار ضروری است و این مطلب را می توان به راحتی ازاخبار تلویزیون فهمید به همین خاطر و به منظور تامین نیروهای کارآمد برای حفاظت ،احیا و بهره برداری مستمر و اداره صحیح جنگلها لازم است افرادی که در این زمینه ازکارایی و آگاهی کافی برخوردار باشند ، تربیت شوند.فارغ التحصیلان این رشته بااستفاده از دانش و اطلاعاتی که در این دوره کسب می نمایند، خواهند توانست ثروتهای طبیعی نهفته در جنگلها را در جهت تامین نیازهای مردم ، با برنامه ریزی صحیح بکارگیرند.

تعریف و هدف:

جنگلداری عبارتست از بکارگیری مجموعه ای از علوم وفنون که درجهت شناخت جوامع مختلف جنگلی و آگاهی از کیفیت و کمیت آنها ، پرورش توده های جنگلی ، بهره برداری مستمر از تولیدات جنگل ، روشهای مختلف قطع و استحصال وحمل درختان افکنده و بالاخره حفاظت ، احیا و توسعه مناطق جنگلی بعنوان تولید کننده ماده اولیه (چوب) و تعدیل و تنظیم کننده شرایط آب و هوایی و خاکی مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از ایجاد دوره کارشناسی ناپیوسته رشته جنگلداری ، تربیت کارشناسانی است که با فراگیری مطالب لازم در ادامه تحصیلات خود بعد از دوره کاردانی بتوانند بعنوان کارشناس در زمینه های ذکر شده انجام وظیفه نمایند و بخصوص قادر به تهیه طرحهای جنگلداری و ناظر براجرای صحیح آنها باشند و در مناطق جنگلی مشغول بخدمت گردند.

طول دوره و شکل نظام :

براساس مصوبات شورای عالی برنامه ریزی طول دوره کارشناسی ارشد رشته جنگلداری دو سال (بطور متوسط ) و حداکثر مجاز طول دوره دو سال می باشد.

ضرورت و اهمیت:

باتوجه به اینکه جنلگهای ایران قسمتی از منابع طبیعی قابل تجدید کشور می باشد که در زمره اموال عمومی بوده و اداره و برنامه ریزی آنها بعهده دولت می باشد ، لذا باید در بخش دولتی مدیران و برنامه ریزان قابلی وجود اشته باشند تابا تهیه طرحها و برنامه ریزی صحیح و نظارت برحسن اجرای آنها ، از این منابع لایزال خدادادی بطور صحیح بهره برداری اصولی و مستمرنموده و از انحطاط و تخریب آنها جلوگیری و در احیا و توسعه آنها کوشش کنند.