مفاهیم کارآفرینی و کسب و کار

تعریف کسب و کار
منابع مختلف، تعاریف متفاوتی از کسب و کار دارند. در واژه نامه ی آکسفورد کسب و کار به معنی خرید و فروش و تجارت آمده است. در واژه نامه ی لانگ من کسب و کار به فعالیت پول در آوردن و تجارتی که از آن پول حاصل شود، گفته می شود.
به زبان ساده، کسب و کار عبارت است از حالتی از مشغولیت و به طور عام، فعالیت هایی که تولید و خرید کالاها و خدمات با هدف فروش آنها به منظور کسب سود، انجام می شود.
1-بر طبق نظر (ارویک و هانت) کسب و کار عبارت است از هر نوع فعالیتی که در آن خدمات یا کارهایی که دیگر افراد جامعه به آن نیاز دارند و مایل به خرید آن هستند و توان پرداخت بهای آن را دارند، تولید، توزیع و عرضه می شود.
2-(پترسن و پلومن) بر این باورند که هر تبادلی که در آن خرید و فروش صورت گیرد، کسب و کار نیست، بلکه کسب و کار، هر نوع تبادل تکراری و تجدید شونده ی خرید و فروش است.
3-پروفسور (اون) کسب و کار را یک نوع کاسبی می داند که طی آن کالاها یا خدمات برای فروش در بازار تولید و توزیع می شوند.
بنابراین با توجه به تعاریف یاد شده می توان دریافت که کسب و کار با خرید و فروش کالاها، تولید کالاها یا عرضه ی خدمات، به منظور به دست آوردن سود، سر و کار دارد.
کارآفرینی چیست ؟
کارآفرینی فرآیند یا مفهومی است که در طی آن فرد کارآفرین با ایده های نو و خلاقانه با توجه به نیاز های پرتقاضای جامعه ی هدف با بسیج منابع، به ایجاد یک کسب و کار رشد یابنده مبادرت می ورزد. این امر توام با پذیرش خطرات است که در صورت موفقیت منجر به معرفی محصول یا ارائه یک خدمت به جامعه می شود. انگیزه های مختلفی در کارآفرین شدن مؤثر می باشد که از جمله آنها می توان به: طلب موفقیت، طلب ثروت، طلب شهرت و مقام، و مهمتر از همه این ها به احساس مفید بودن و استقلال طلبی اشاره کرد.
کارآفرین کیست؟
کارآفرین کسی است که بتواند نیازی را در جامعه شناسایی کرده و از طریق روش ها و ابزار موجود با ارائه یک محصول یا خدمت در راستای رفع آن نیاز قدم بردارد. این فرد باید ذهنی خلاق داشته و توانایی ریسک کردن معقول یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی وی باشد. شخصیت کارآفرین (ESTP) فردی است برونگرا، مشاهده گر، متفکر و آینده نگر. این فرد تمایل زیاد به کنش گرا و پرانرژی بودن دارد. آنها عاشق کشف فرصت های جدید زندگی مانند معاشرت با دیگران و انجام کارهای شخصی خود هستند. کارآفرینان گونه شخصیتی هستند که خیلی ممکن است شیوه زندگی مخاطره‌آمیز را در پیش بگیرند. آن‌ها در لحظه زندگی می‌کنند و دست به عمل می‌زنند، آن‌ها نقاطی آرام در دل طوفان هستند. همچنین مسئله دیگر که برای افراد دارای شخصیت کارآفرین ESTP چالش‌برانگیز است این است که آنها ترجیح می‌دهند از معیار های اخلاقی خودشان استفاده کنند نه دیگران. برای کارآفرینان قوانین ساخته شده‌اند تا زیر پا گذاشته شوند. اما اگر کارآفرینان مشکل‌آفرینی را به حداقل برسانند، از انرژی خود بهره‌برداری کرده و تمرکز خود را بر روی مسائل خسته‌کننده از دست ندهند، نیرویی محسوب می‌شوند که نباید آنها را نادیده گرفت.