اولین همایش ملی سلامت، فقه و حقوق دانشگاه آفاق ارومیه برگزار گردید…


اولین همایش ملی سلامت، فقه و حقوق با حضور ریاست دانشگاه آفاق، رئیس شورای شهر ارومیه، مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر ارومیه و جمعی از مسئولان استانی و کشوری در محل سالن جلسات دانشکده انسانی آفاق به صورت مجازی و در بستر اسکای روم برگزار گردید.

 

این همایش ملی دارای مجوز ISC و تحت حمایت CIVILICA در 28 محور و با تعداد 18 حامی در سراسر کشور برگزار گردید.

 

شروع فعالیت همایش از 30 شهریور 1400 لغایت 30 بهمن ماه 1400 بود که در این بازه 82 مقاله به دبیرخانه همایش رسیده و تعداد کمیته علمی همایش 57 نفر و تعداد داوران 33 نفر بودند.

 

 

مشروح سخنان ریاست دانشگاه آفاق جناب آقای دکتر پیرمحمدی:

 

ریاست دانشگاه آفاق ضمن خوشامدگویی به مهمانان گرامی گفت:

 

از نعمات الهی، دو نعمت مجهول سلامتی و امنیت می‌باشد.

 

یکی از موضوعاتی که در دانشگاه آفاق واشکافی شد، موضوع سلامت و بُعد حقوقی سلامت است.

 

بحث حقوق، یکی از بحث‌های بسیار مهم در تمام جوامع انسانی می‌باشد و ما برای اینکه امنیت پایدار داشته باشیم باید از اجزاء حقوقی موجود در جوامع، اطلاعات خوبی داشته باشیم و به اختلالاتی که در جوامع ایجاد می‌شود بپردازیم و تک به تک مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

 

دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور، یکی از این ارکان می‌باشند که می‌توانند به این مسائل بپردازند و نتایج آن در درجه اول، مورد استفاده پژوهشگران و سپس جامعه حقوقی از جمله دستگاه قضایی و اجزاء مرتبط با آن و همینطور عموم جامعه قرار گیرد.

 

در بسیاری از مواقع، انسان‌ها از ابعاد مختلف حقوق خود آگاه نیستند، لذا تلاش درخور صورت می‌گیرد که ان شاءالله بتوانیم این همایش را در سال‌های آتی نیز ادامه دهیم و در سطح بین‌المللی نیز برگزار نماییم و از تجربیات جوامع مختلف بهره‌مند شده و بتوانیم از این موضوع برای گسترش سلامت عمومی استفاده کنیم.

 

این همایش از ۳۰ شهریورماه ۱۴۰۰ در کمیته علمی متشکل از پژوهشگران و صاحب نظران کل کشور آغاز گردید‌.

 

در زمان کوتاهی که فراخوان علمی در سطح کشور اعلام شد، ۱۳۰ هزار بازدید از سایت همایش صورت گرفت و مقالات بسیار خوبی ارائه شد که امیدواریم این مسائل در ابعاد مختلف به همت پژوهشگران این عرصه، روز به روز بیشتر مورد بحث قرار گیرد.

 

از جمله محورهایی که در سه پنل تخصصی سلامت، فقه و حقوق با حضور داوران و ارائه‌دهندگان مقالات، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت، آسیب‌شناسی قوانین سلامت، اخلاق حرفه‌ای کادر درمان، اصول سلامت قضایی، پدافند غیرعامل در حوزه سلامت می‌باشد.

 

پس از انتشار نتایج این پژوهش، باب جدیدی به روی پژوهشگران حوزه حقوق، باز خواهد شد که آن‌ها را بیش از پیش، متوجه اهمیت پرداختن به ابعاد مختلف این حوزه خواهد کرد به ویژه ابعاد سلامت، فقه و حقوق و اثرات سلامت حقوقی در جامعه.

 

ریاست دانشگاه در پایان از تمامی اساتید و پژوهشگرانی که به این همایش مقاله ارسال نمودند کمال تقدیر و تشکر را داشتند.

 

سخنرانی حجت الاسلام خلیل پور رئیس شورای شهر ارومیه:

 

رئیس شورای شهر ارومیه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون مبحث سلامت و بی عدالتی های موجود در جهان گفت: بحث سلامت فقط به سلامت جسمی خلاصه نمی‌شود بلکه تمام ابعاد زندگی یک فرد از جمله سلامت روحی و روانی، سلامت جنسی، سلامت اقتصادی، سلامت اعتقادی و … را شامل می شود.

 

گاهاً بعضی از افراد گمان می‌کنند زمانی که بحث اعتقاد دینی به میان می‌آید، صرفا منظور دین اسلام است اما باید گفت، هر انسانی با هر گرایش دینی اگر برای ارزش‌های دینی خود، احترام قائل شود در تعیین نقش سلامت شخص، موثر خواهد بود.

 

حجت الاسلام خلیل پور در ادامه فرمود:

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سلامت را یکی از اساسی‌ترین نیازهای بشر دانستند و با تأکید بر این‌که عوامل اجتماعی بیشترین تأثیر را در سلامت انسان دارد، خاطر نشان کردند: امروز با وجود پیشرفت بشر در علم و دانش، وضع سلامت جوامع بشری نگران‌کننده است و عوامل اجتماعی تهدید‌کننده سلامت بسیار افزایش یافته است.

 

مقام معظم رهبری مشکلات کنونی و گرفتاری‌های مردم دنیا از جمله وضع نگران‌ کننده‌ سلامت را در جوامع بشری، ناشی از بی‌عدالتی و تبعیض و خودخواهی قدرت‌های بزرگ جهان دانستند و افزودند: گرسنگی، بی‌بند و باری جنسی، مواد مخدر، مشروبات الکلی و جنگ‌های روانی دستگاه‌های تبلیغاتی دنیا از مهم‌ترین عوامل اجتماعی تهدید‌کننده‌ی سلامت در دنیای امروز به شمار می‌رود.

 

رهبر انقلاب اقدام سازمان بهداشت جهانی در تشکیل کارگروه برای بررسی عوامل اجتماعی تأثیرگذار در سلامت و انتقال تجربه و توصیه‌های لازم به کشورهای مختلف را اقدامی ارزشمند خواندند و تأکید کردند: در بررسی عوامل مؤثر در سلامت نباید از نقش اخلاق و ایمان دینی غافل شد، زیرا ایمان دینی موجب آرامش انسان‌ها می‌شود.

 

مقالات ارائه شفاهی همایش در سه پنل تخصصی فقه، سلامت و حقوق توسط داوران برجسته بررسی گردید که در هر پنل یک سخنران کلیدی و 6 سخنرانی از مقالات ارائه شده به همایش قرار گرفته بود.

 

 

سخنرانی دکتر جوادی دبیر علمی همایش و عضو هیئت موسس دانشگاه آفاق در اختتامیه اولین همایش ملی سلامت، فقه و حقوق

 

دکتر جوادی در اختتامیه همایش بیان نمود نتایجی که از مقالات پنل تخصصی حقوق حاصل شد، این بوده که نظام حقوقی کشور ما فاقد مجموعه قانونی منسجم در مسئولیت مدنی تولیدکنندگان مواد غذایی خصوصاً در امر پذیرش مبنای مسئولیت می باشد و پیشنهاد شده با به کارگیری نهادهای حقوقی مدرن همچون خسارت تنبیهی در این حوزه از کمبود های نظام مسئولیت مدنی کشور کاسته شود.

 

با توجه به عدم وجود قوانین کافی و جامع در کنار دادرسی و اجرای ناقص مقررات، تدوین یک بسته حمایتی جامع که در آن، روابط قوای سه گانه به صورت نظام مند تعریف و در ارتباط با هم به هم پیوند خورده باشد مورد نیاز است، که در این مورد پیشنهاداتی ارائه شده از جمله این که محققین در این زمینه به تلاش و تکاپوی بیشتر در تدوین بسته حمایتی بپردازند.

 

مباحثی که در پنل تخصصی حقوقی این همایش ملی مورد بررسی قرار گرفت عبارتند از:

 

  • واکاوی چالش‌های قانونی قضایی و اجرایی پیشگیری از جرایم علیه محیط زیست
  • بررسی علل و آسیب شناسی از خشونت فیزیکی و طرح راهکارهای پیشگیرانه

 

در پنل تخصصی فقه نیز مقالاتی ارائه شد که مشتمل بر موضوعات بکر و بدیعی بود که مورد استقبال اعضای محترم به ویژه هیئت داوری قرار گرفت از جمله:

 

  • بررسی فقهی مداخله حکومت در مسئله واکسیناسیون اجباری بیماری کرونا
  • جایگاه فقهی بیمه سلامت
  • سلامت روان قاضی از منظر فقه امامیه
  • نشوز زوج

 

در پنل تخصصی سلامت نیز مقالات قابل توجهی ارائه شد از جمله:

 

  • جایگاه سلامت بهداشت عمومی در نظام حقوقی بین الملل معاصر
  • بررسی تطبیقی مسئولیت مدنی ناشی از انتقال بیماری کرونا در حقوق ایران و عراق
  • فقه سلامت روان
  • چالش های جرم شناسی سلامت اداری
  • سلامت اجتماعی در فقه اسلامی
  • تاثیر آلودگی زیست محیطی دریاچه ارومیه و مسئولیت دولت در قبال آن
  • جایگاه سلامت روان کفیل در فقه امامیه و حقوق موضوعی ایران

 

کارگاه آموزشی بررسی جایگزین‌های حبس و تاثیر آن در پیشگیری از تکرار جرم در اختتامیه اولین همایش ملی سلامت، فقه و حقوق دانشگاه آفاق برگزار گردید.

 

مدرس این کارگاه سرکار خانم دکتر نیوشا قهرمانی افشار عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد بودند.

 

 

روابط عمومی دانشگاه آفاق