حضور مدیر مرکز کار آفرینی دانشگاه آفاق در دومین نشست مسئولان مراکز کارآفرینی و نوآوری دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهش و فناوری کشور


دومین نشست مسئولان مراکز کارآفرینی و نوآوری دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهش و فناوری، ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ به میزبانی پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در مرکز همایش‌های بین‌المللی این دانشگاه برگزار شد….

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آفاق ارومیه، مرکز کار آفرینی دانشگاه آفاق ارومیه به عنوان تنها مرکز کارآفرینی دانشگاه ها و موسسات غیردولتی – غیر انتفاعی کشور در این نشست مهم حضور داشتند.

 

در بخش ابتدایی این مراسم دکتر مسعودی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان و شرکت‌کنندگان این نشست، به لزوم توجه ویژه به فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و ایجاد زمینه‌ای برای هدایت آن­ها در مسیر تحقیق و توسعه اشاره کرد و یادآور شد: در جامعه امروز باید به علوم انسانی و شناخت ویژگی‌ها و توانمندی‌های افراد توجه ویژه‌ای داشت تا بتوان نیروهای کار کارآفرینی را در این مسیر همراهی کرد.

 

رئیس پارک علم و فناوری ایجاد تغییر در سیستم آموزشی را ضروری دانست و تاکید کرد: باید متناسب با نیازهای امروز جامعه در سیستم آموزشی تغییراتی ایجاد شده و برگزاری دوره‌های کوتاه مدت آموزشی مورد توجه قرار گیرد.

 

در بخش بعدی این نشست دکتر خیرالدین، معاون محترم فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب آیین‌نامه تولید، اشتغال‌آفرین و دانش‌بنیان و قابلیت اجرایی آن اشاره کرد و یادآور شد: این آیین‌نامه بندهای مختلفی را شامل می‌شود که یکی از بندها رشد ۱۰ درصدی مراکز رشد و کارآفرینی و واحدهای فناور را پیش‌بینی می‌کند و در بند دیگر این آیین‌نامه نیز به رشد ۱۵ درصدی آمار اشتغال در این مراکز اشاره شده است.

 

معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف ماموریت اصلی این معاونت را در حوزه زیست‌بوم فناوری و نوآوری، ظرفیت ‌سازی و تسهیل‎گری و بهبود ساختارهای این زیست‌بوم دانست و اظهار امیدواری کرد، تلاش برای زایش و رویش شرکت‌های دانش‌بنیان زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور بتواند پیشران اقتصاد دانش‌بنیان در کشور باشد.

 

در ادامه دکتر رضایی‌فر، مدیر کل محترم دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت عتف، از ایجاد ۳۵ هزار شغل در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد طی یک سال گذشته خبر داد و افزود: در فضای معاونت فناوری و نوآوری این وزارتخانه، در سالی که سال تولید، اشتغال‌آفرین و دانش‌بینان نامگذاری شده، آیین‌نامه‎های ویژه‌ای به تصویب رسیده است که می‌تواند نقطه عطفی در طول مسیر تاریخی حوزه دانش‌بنیان نوآوری و فناوری و کارآفرینی باشد. آیین‌نامه‌های اجرایی قانون جهش تولید دانش‌بنیان از مهم‌ترین آیین‌نامه‌هایی است که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دیگر وزارتخانه‌ها به تصویب رسیده است.

 

دکتر رضایی‌فر، شناسایی  ظرفیت‌ها و چالش‌های موجود و تلاش برای حمایت از هدایت‌ها در چهارچوب ساختار این وزارتخانه را از مهم‌ترین دلایل راه‌اندازی این معاونت دانست و  با اشاره به طرح‌های مختلف در این مجموعه از جمله طرح نان یا سامانه نظام ایده‌ها و نیازها، ارتقای دانش کارآفرینی در جامعه دانشجویی را از مهم‌ترین اهداف طرح ملی ترویج کارآفرینی برشمرد.

 

دکتر صفدری، مشاور محترم معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف در بخش دیگری از این نشست به نقش تاثیرگذار این معاونت در سرنوشت حوزه علم، فناوری و نوآوری طی سال‌های آینده اشاره و خاطر نشان کرد: اجرایی شدن آیین‌نامه حمایت از تولید، اشتغال‌آفرین و دانش‌بنیان می‌تواند بخشی از چالش‌ها و مشکلات موجود در این حوزه را از میان بردارد.

 

وی به دستاورد دیگر این وزارتخانه در زمینه تدوین سند ملی نظام نوآوری در حوزه آموزش عالی اشاره و بر ضرورت شکل‌گیری اتحاد استراتژیک به منظور دستیابی به هدف توسعه اقتصاد مبتنی بر نوآوری و دانش تاکید کرد.

 

در بخش دیگر این نشست دکتر زندوکیلی، مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، از ضرورت توجه به فعالیت‌هایی در زمینه کارآفرینی و نوآوری در این وزارتخانه سخن گفت و افزود: در دفتر توسعه کارآفرینی این وزارتخانه توجه به مفاهیم کارآفرینانه را با راه‌اندازی مراکز مختلفی نظیر باشگاه کارآفرینان نوجوان، کانون کارآفرینان برتر و کانون کارآفرینان پیشرو، در برنامه کاری خود لحاظ کرده‌ایم. راه‌اندازی باشگاه کارآفرینان نوجوان، خلاق و نواندیش با هدف بهبود مهارت‌ها و تفکر و در نتیجه افزایش خلاقیت و نوآوری از دیگر برنامه‌های این مجموعه است.

 

دکتر محسن حسن بابای نوزادیان، مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه آفاق در پنل پرسش و پاسخ این نشست بر لزوم شمول طرح های حمایتی وزارت عتف در تمام زیر نظام های آموزشی اشاره داشته و بر انعطاف قوانین و بخش نامه های مربوطه با توجه به اکوسیستم کارآفرینی هر منطقه تاکید داشتند.

 

روابط عمومی دانشگاه آفاق ارومیه